‘Els dotze treballs d’Hércules’ tornen a Llíria

escultor camp de turiaL’escultor Rodolfo Navarro fa una rèplica del mosaic romà

‘Els dotze treballs d’Hércules’

és un mosaic que mostra la narració de diversos capítols mitològics que es consideren anteriors a la literatura grega, i que data del primer terç del segle III, en plena època dels romans. Tingueren que passar disset segles per a que, ja en 1917, es descobrira al recinte de Ca Porcar de Llíria. Esta valuosísima peça d’art romà es va ubicar després al Museu Arqueològic Nacional a Madrid. I des d’aleshores ha segut reivindicada com a un essencial patrimoni cultural del que era, fa segles, la històrica vila d’Edeta. Concretant un desig que ve de molt llarg, 2019 vorà per fi com es construeix una rèplica exacta del mosaic per a instal·lar-lo al mateix Ca Porcar. Si no es pot gaudir de l’original, al menys pagarà la pena tindre una còpia exacta.

L’encarregat és l’escultor, pintor i fotògraf valencià Rodolfo Navarro (València, 1966), resident a Llíria des de fa anys. Ell mateix ens explica com va brollar aquest repte creatiu, que dona resposta a una de les grans reivindicacions culturals edetanes: “La idea de fer una rèplica va eixir del consistori.. No trobaven amb qui fer-la. Van imprimir en alumini una còpia a escala 1:1. Curiosament, este estiu, la meua filla va obtindre una beca per a treballar en Turisme, i vaig tindre relació amb Vicent Sesé, tècnic de la Tourist Info i amb Paco García, regidor de Turisme. En la conversa va eixir que la rèplica del mosaic encara estava per adjudicar. Així que vaig presentar el meu projecte”.

Acostumat com està a exposar algunes de les seues pintures i escultures a països d’allò més diversos (conegudes són les seues escultures de bronze a Shengzen, a la Xina, o el gran mural que va exhibir a la Gran Muralla amb ocasió dels Jocs Olímpics de Pequín l’any 2008), a Rodolfo Navarro no li va espantar el desafiament que té per davant: fer una reproducció exacta, de les mateixes mides, que el mosaic original que s’exposa a Madrid. De fet, el treball ha de ser mil·limetradament meticulós. Gairebé titànic. Ens explica que les rèpliques han de ser “exactes”, i que han de fer-se “tessel·la a tessel·la: quadradet de marbre a quadradet de marbre”. I són unes 250.000.

Cadascuna de les tessel·les és una de les moltíssimes peces en qué es divideix el mosaic. Per això és tan important que tot estiga acurat al màxim detall: “El mosaic medix 25 metres quadrats. Són 250.000 tessel·les, que s’han de col·locar de la mateixa manera que fa 2.000 anys, a mà. No hi ha una altra forma. Al tindre ja una còpia a mida natural, i amb fotografies i cartes de colors, es podrà fer exactament igual. Es farà per peces i es col·locarà al mateix lloc que estava, a Ca Porcar, a la intempèrie. I la única forma de que aguante a la intempèrie es fer-lo com ho feien els romans: marbre, pedra, argamassa i sellat amb pols de marbre”. I és que els romans “feien assentaments impecables”.

mosaico

El procediment serà pràcticament el mateix que el que empraven els romans fa més de disset segles. Això redunda en la condició gairebé artesanal del treball que té per davant: “Les tessel·les hui es fan amb un procés més mecànic. Estes cal trencarles a mà abans de col·locarles, i no totes estàn lliures de desperfectes. Ha de donar la sensació que les imperfeccions encara estàn ahí. Fer-lo perfecte semblaria una imatge pixelada, i això tampoc és correcte. Hi han ressolucions de rostres i figures de lleons, per exemple, que estàn resolts de pitjor o millor forma”, argumenta. De fet, una de les característiques que fa tan especial el mosaic és que “a nivell iconogràfic és diferent, perqué el més comú, com passava al nord del Marroc, és que el mosaics foren molt geomètrics. No eren tan figuratius com este, que és molt particular”.

El concepte d’art figuratiu, en front del geomètric, també enllaça amb les reflexions d’un artista que sempre ha considerat que l’art ha d’estar a prop del carrer i no atrapat entre quatre parets: “Vivim a una societat a la que la tecnologia i els aspectes econòmics ens allunyen de l’art, que es intrínsecament humà”, diu Navarro, qui argumenta que “la part dreta del nostre cervell s’encarrega de la fantasia, la creativitat, la imaginació, les reflexions… però en esta societat tot és medix amb números, de fet el llenguatge, el reconeiximent facial o la comunicació formen part d l’esquerra del cervell”. I com es resol eixa lluita?, li preguntem: “Sempre guanya la part esquerra. I la part dreta, la de la creativitat, sempre ha de lluitar per emergir. Així que qualsevol activitat que faça que el públic no tinga que entrar en un museu o una gal·leria per a gaudir d’eixe aspecte intangible que ens ofereix la creativitat, a mi sempre m’ha agradat. Per això he fet quadres gegants a França, Xina o València”.

Del treball, que es podria allargar cinc messos, ens diu este artista multidisciplinar que, com passa per a ell amb qualsevol obra d’art, “la tècnica no té gairebé importància”. Per a Navarro, qui no es considera un professional del mosaic, és més rellevant “l’obra que queda, saber quin color vols posar a cada lloc”, i que el resultat final “no siga una còpia del que tens al davant, sinò que la mirada de l’espectador entenga que són lo mateix”. Ens explica que eixes dues coses “semblen lo mateix, però no ho són”. I arrodoneix l’argument amb un símil pictòric: “Un retrat en pintura no és una còpia exacta: per a això ja tenim les fotos. Importa que algú sàpiga que és eixa persona, pero no pel paregut hiperrealista, sinò per l’aura que desprèn. Amb el mosaic passa lo mateix”.

paco escultor camp de turiaPaco García: “Ca Porcar serà una parada obligatòria per a tots els turistes que visiten la nostra localitat”

Abans de l’inici dels treballs, que compten amb una dotació econòmica a càrrec dels pressupostos de l’Ajuntament de Llíria de més 25.000 euros, l’escultor Rodolfo Navarro s’ha reunit amb el regidor de Turisme i Patrimoni, Paco García, i amb l’arqueòleg municipal, Xavi Vidal.

“La reproducció del mosaic de Llíria que s’exposarà a Ca Porcar suposarà un nou atractiu turístic per al turisme regional, nacional i internacional” ha declarat el regidor del grup municipal Compromís. “Serà, sens dubte, una parada obligatòria per a tots els turistes que visiten la nostra localitat”.

La rèplica es convertirà en la major reproducció d’estes característiques realitzada a tota Espanya.

Per fer possible este treball, l’artista Rodolfo Navarro ha realitzat un ampli treball d’investigació i, en addició, visitarà el Museu Arqueològic Nacional, acompanyat per l’arqueòleg i operaris municipals, per observar amb deteniment l’obra original i captar tots els detalls per realitzar una rèplica exacta. Gràcies a la col·laboració de la institució, l’expedició local disfrutarà d’una sessió a porta tancada per estudiar el mosaic original.

Comentaris tancats

Respondre

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà