La ‘Estació nòmada’ de Nuria Rodríguez perviu ara en catàleg

exposicion ribarroja

L’artista exposa en l’Espai d’Art Contemporani fins al 2 de febrer

“El catàleg sempre afig una informació que l’exposició no et dona”, va afirmar Pepe Gimeno, Premi Nacional de Disseny 2020, en una xarrada sobre ‘El catàleg d’art com a narració’ impartida en la XVI Biennal Internacional de Ceràmica de Manises celebrada de juny a setembre del passat any. Ho va dir tenint molt present que tota exposició té una duració determinada de visita, la qual cosa “servix per a tindre contacte amb l’obra i una aproximació d’esta, potser més sensorial”, mentres que el catàleg el que permet, “és un acostament més intel·lectual, que permet aprofundir en les obres, atés que en visitar-la no tens temps”.

“L’exposició és més sensorial, per la relació directa que té l’espectador amb l’obra, i això el catàleg, per molt ben imprés que estiga, no ho té. L’emoció que et produïx l’exposició no es pot reproduir en un catàleg, el qual és més la memòria de l’exposat i la seua conceptualització”, va afegir.

‘Estació nòmada’, l’exposició de Nuria Rodríguez que fins al pròxim 2 de febrer guarda l’emoció de la contemplació directa de l’obra, ja té la seua prolongació més intel·lectual en el catàleg dissenyat per Ricardo Cañizares de Gimemo Grafic i que serà presentat el dimarts 28 de gener en l’Espai d’Art Contemporani, ECA de Riba-roja de Túria.

“En una era digital com esta, jo continue tenint fe en l’objecte, per això pense que el catàleg cal revaloritzar-lo, perquè el paper, la tinta i la serenitat eviten eixe consum ràpid de les coses. Tota exposició és efímera i desapareix, de manera que el catàleg permet conservar i aprofundir en l’obra de l’artista”, ha assenyalat en més d’una ocasió Paco Caparrós, comissari general del projecte E CA.

“A una casa sense una bona biblioteca és com si li faltara alguna cosa. Està bé llegir en iPad, però l’objecte físic t’acosta amb major intensitat al treball de l’artista. De fet, l’única cosa que quedaria, en el cas que es produïra una apagada digital a nivell mundial, és l’objecte material enfront de tanta virtualitat”, va postil·lar.

El catàleg que ara es presenta en l’E CA de Riba-roja conté textos de l’alcalde Roberto Raga i de la comissària de ‘Estació nòmada’ Isabel Tejeda, a mode de pròleg del que després ve a ser un assaig visual de l’exposat a les sales de l’Espai d’Art Contemporani, les imatges de la qual són obra de Cueto Lominchar, Cavallet Produccions i Eduardo Alapont.

“Com a curiositat, diverses de les roques exposades de manera al·legòrica [en l’E CA] les ha arreplegades [Nuria Rodríguez] de les entranyes de Riba-roja”, subratlla Raga en el seu text introductori del catàleg, afegint que, “a través d’un apassionant viatge visual i conceptual”, l’artista “ens convida a reflexionar sobre la nostra pròpia mobilitat en una era de constants canvis, tant geogràfics com emocionals”.

La comissària Isabel Tejeda assegura que l’artista “s’apropia de les roques, analitza els seus perfils i color, petjada d’un passat singular, i les convertix en un objecte artístic col·leccionable la taxonomia del qual pot resultar-nos críptica, perquè només d’ella depén”. Taxonomia que queda impecablement reflectida en el catàleg dissenyat per Ricardo Cañizares.

La narrativa dels projectes duts a terme per Nuria Rodríguez “tix una xarxa aleatòria de relacions entre art, ciència i naturalesa, centrant-se en aquelles disciplines que han dissenyat processos taxonòmics per a nomenar l’entorn natural i el seu vincle amb l’activitat humana”, s’apunta en el text que ve a tancar el catàleg.

“De la mateixa manera, les seues propostes conviden a reflexionar sobre l’arqueologia dels sistemes que pretenen catalogar la vida, revelant la dificultat inherent de capturar la vibrant diversitat d’experiències, qüestionant i subratllant les ficcions o interpretacions que les taxonomies projecten sobre la realitat”, conclou l’esmentat el text.

No Comments Yet

Respondre

La seua adreça no es publicarà.